Wat is de Algemene Ledenvergadering?
De Algemene Ledenvergadering is een wettelijk verplicht orgaan van iedere vereniging, waarop de leden het voorgestelde beleid van de vereniging vaststellen. De vergadering kan fysiek of online plaatsvinden.
De leden van een vereniging bepalen voor de vereniging het beleid en activiteiten, daarmee is de ALV het hoogste orgaan van de vereniging. De leden hebben in principe alle bevoegdheden die niet door de wet zijn bepaald, of zijn opgedragen aan het bestuur of commissies, welke zijn vastgelegd in de statuten. Leden kunnen niet dagelijks geraadpleegd worden over allerlei zaken of uitgaven; daar is een bestuur voor samengesteld tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV). De ALV heeft het laatste woord over de inhoud van de statuten. Alleen de ALV kan besluiten van de vereniging ontbinden. Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging en heeft eigen taken en verantwoordelijkheden. De ALV mag dus niet besturen. Wel kan de ALV, wanneer zij het niet eens is met het gevoerde beleid, aan de bestuurders ontslag verlenen.
De voorzitter van het bestuur leidt de ALV en de penningmeester zal het financiële jaarverslag toelichten. De kascommissie doet verslag van zijn bevindingen en verleent decharge aan het bestuur.
Bevoegdheden Algemene Ledenvergadering
Tot de bevoegdheid van de ALV behoren in principe de volgende zaken:
- Wijziging van de statuten;
- Benoemen en afzetten van bestuurders;
- Benoemen en afzetten van commissarissen en – indien van toepassing – hun bezoldiging;
- Goedkeuring van de begroting en het financieel jaarverslag;
- Het uitsluiten van een lid.
In de statuten kan worden vastgesteld dat bepaalde taken en bevoegdheden door de ALV worden uitbesteed aan andere commissies; hierdoor wordt de macht van de ALV enigszins beperkt. Zo kan het zijn dat er een geschillencommissie wordt ingesteld of een commissie voor beroep bij ontzetting uit het lidmaatschap.
De ALV als vergadering bijeenroepen
De Algemene Ledenvergadering wordt minimaal één keer per jaar gehouden. Tussentijds kan het bestuur besluiten een extra vergadering of meerdere vergaderingen te houden. Het bestuur roept de leden bijeen. De oproep gebeurt schriftelijk of per e-mail. In de uitnodiging staat datum, locatie, tijd en toegevoegd wordt:
- Agenda van de vergadering;
- Financieel verslag;
- Jaarverslag;
Tijdens de jaarlijkse ALV komen de volgende zaken (minimaal) aan de orde:
- Verkiezing en (her)benoeming bestuur;
- Wijziging of samenstellen van commissies (waaronder kascommissie)
- evaluatie gevoerde beleid en voorstellen beleid voor het komende jaar;
- Algemeen jaarverslag en financieel verslag (inclusief een winst en verliesrekening en balans);
- Het verslag van de kascommissie van het afgelopen jaar;
- Definitieve begroting voor het lopende jaar en voorlopige begroting voor het komende jaar;
- Eventuele wijzigingen van de statuten en het huishoudelijk reglement;
- Vaststellen van de contributie voor het komende jaar.
Huishoudelijk reglement BEN vind je hier
Statuten BEN vind je hier
Agenda ALV 15 november 2024 tref je hier